نقش خدمات کتابخانه ها در توسعه پایدار

سالاری، محمود . “نقش خدمات کتابخانه‌ها در توسعه پایدار”. فصل‌نامه کتابداری و اطلاع‌رسانی. ۱۷٫ بهار ۱۳۸۱: ۱۵-۲۵٫

توسعه پایدار به‌عنوان الگویی مناسب برای توسعه که علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای زمان حال به نیازهای نسل‌های آینده نیز توجه دارد، در سال های اخیر موردتوجه کتابداران قرار گرفته است. دکتر محمود سالاری استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) در مقاله “نقش خدمات کتابخانه‌ها در توسعه پایدار”  ضمن معرفی، ارائه تعاریف، ضرورت‌ها و الزامات توسعه پایدار به نقش کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در توسعه پایدار می‌پردازند. همچنین با توجه به جنبه‌های مختلف توسعه پایدار، یعنی توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و  زیست‌محیطی، برای تبیین نقش کتابخانه‌ها در توسعه پایدار، نقش کتابخانه‌ها را از سه جنبه زیر موردتوجه قرار داده است:

  • نقش کتابخانه‌ها در توسعه پایدار به لحاظ اجتماعی
  • نقش کتابخانه‌ها در توسعه پایدار به لحاظ انسانی
  • نقش کتابخانه‌ها در توسعه پایدار به لحاظ اقتصادی

در انتهای مقاله نیز به جهت تأثیرگذاری بیشتر کتابخانه‌ها به‌عنوان نهادی اجتماعی در جامعه چند راهبرد نظری و راهکار عملی پیشنهادشده است.

همچنین ببینید: کتابداران به عنوان حامیان، مربیان و کارآفرینان توسعه پایدار

بخشی از مقاله:

یکی از عناصر مؤثر که می‌تواند سهم شایانی در دستیابی بشر به توسعه پایدار داشته باشد، عنصر اطلاعات است و بالطبع کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی به‌عنوان نقطه «فرایند اطلاع‌رسانی» با تولید دانش، فراهم آوری و سامان‌دهی و اشاعه اطلاعات از توان و قابلیت کافی برای کمک به توسعه پایدار برخوردار هستند. از سوی دیگر آن‌ها با ارتقای آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه و بهبود رفاه اجتماعی، اقتصادی و توسعه نیروی انسانی نقش قابل‌توجهی می‌توانند در توسعه پایدار داشته باشند.

کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی برای تأثیرگذاری بیشتر در توسعه پایدار نیازمند دو حرکت درونی و برونی هستند. آن‌ها لازم است از سویی به‌عنوان یک‌نهاد اجتماعی با آگاهی از رسالت خویش به حفظ موقعیت و وظیفه اجتماعی خود بپردازند و از سویی دیگر دولتمردان را متوجه اهمیت و تأثیرگذاری خود  نسبت به امر توسعه پایدار بکنند. در راستای دو حرکت فوق، چند راهکار عملی برای نقش‌آفرینی بیشتر کتابخانه‌ها در امر توسعه پایدار پیشنهاد می‌شود:

  1. دسترس‌پذیر کردن اطلاعات
  2. بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در راستای توسعه خدمات
  3. کیفیت بخشیدن به خدمات کتابخانه‌ای
  4. ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی موضوع مدار و گذشته‌نگر درزمینهٔ توسعه پایدار

 

برای دریافت این مقاله به‌صورت رایگان اینجا کلیک کنید.

درباره یایمان نریمانی 89مقاله
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه خوارزمی

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*